کد مطلب:28404 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:108

فرمان پیامبر به نبرد با فریب خوردگان












1998.امام علی علیه السلام- به هنگام جنگ نهروان-: پیامبر خدا دستور جنگیدن با ناكثین، مارقین و قاسطین را به من داد.[1].

1999.امام علی علیه السلام: پیامبرصلی الله علیه وآله با من پیمان بست كه با ناكثین، قاسطین و مارقین بجنگم.[2].

2000.امام علی علیه السلام: من به جنگ با ناكثین، قاسطین و مارقین، مأمور شده ام.[3].

2001.امام علی علیه السلام: مأموریت داشتم تا با ناكثین، قاسطین و مارقین بجنگم.پس در آنچه مأمور بودم، انجام وظیفه كردم؛ امّا ناكثین، آنان، بصریان و گروه جمل بودند؛ و امّا مارقین، همان خوارج بودند؛ و امّا قاسطین، آنان شامیان و دار و دسته معاویه بودند.[4].

2002.امام علی علیه السلام- در سرزنش نافرمانان-: بدانید كه رشته اسلام را گسستید و حدود آن را تعطیل كردید و احكامش را نابود ساختید.بدانید كه خداوند، مرا به پیكار با تجاوزگران، پیمان شكنان و فسادكنندگان در زمین، فرمان داده است. امّا با ناكثین جنگیدم و با قاسطینْ جهاد كردم و مارقین را زبون و خوار ساختم؛ و اما شیطان رَدْهَه[5] را با فریادی كه بر اثر آن، تپش قلب و اضطراب سینه اش شنیده می شد، كارش را ساختم.[6].

2003.امام علی علیه السلام: پیامبر خدا مرا فرمان داد به جنگ با ناكثین [ یعنی] طلحه و زبیر، و قاسطین [ یعنی] معاویه و شامیان، و مارقین [ یعنی] اهل نهروان؛ و اگر مرا به جنگ با گروه چهارمی فرمان می داد با آنان هم می جنگیدم.[7].

2004.امام علی علیه السلام: به خدا سوگند كه پیامبر خدا با من پیمان بست و فرمود: «ای علی! با گروه تجاوزپیشه (معاویه و شامیان) و گروه پیمان شكن (طلحه و زبیر) و گروه بیرون رونده از دین (خوارج)، جنگ خواهی كرد».[8].

2005.امام علی علیه السلام- در سخنرانی ای كه به «خطبة الزهراء» مشهور است-: به خدا سوگند كه پیامبر خدا با من پیمان بست، نه یك بار و دو بار و سه بار و چهار بار.پس فرمود: «ای علی! به درستی كه پس از من با ناكثین، مارقین و قاسطینْ پیكار خواهی كرد». آیا آنچه را پیامبر خدا به من فرمان داده، تباه سازم یا پس از مسلمانی كافر شوم؟![9].

2006.شرح نهج البلاغة- ابن ابی الحدید در شرح سخن امام علی علیه السلام: «بدانید كه خداوندْ مرا به جنگ با تجاوزكاران، پیمان شكنان و فسادكنندگان در زمین، مأمور ساخت.امّا با پیمان شكنان جنگیدم، و با قاسطینْ جهاد كردم، و مارقین را زبون ساختم» گوید-: از پیامبرصلی الله علیه وآله به نقل صحیح، گزارش شده كه به امام علی علیه السلام فرمود: «پس از من با ناكثین، قاسطین و مارقین، پیكار خواهی كرد». پس ناكثین، جملیان بودند؛ چرا كه آنان بیعت با علی علیه السلام را شكستند، و قاسطین، شامیان [ حاضر] در صفّین، و مارقین، همان خوارج نهروان بودند؛ و درباره این سه گروه، خداوند فرموده است: «فَمَن نَّكَثَ فَإِنَّمَا یَنكُثُ عَلَی نَفْسِهِ ی؛[10] هر كه پیمان شكنی كند، تنها به زیان خود، پیمان می شكند».

و فرمود: «وَ أَمَّا الْقَسِطُونَ فَكَانُواْ لِجَهَنَّمَ حَطَبًا؛[11] ولی تجاوزكاران، هیزم جهنّم خواهند بود».

و پیامبرصلی الله علیه وآله فرمود: «از درون این، گروهی خواهند آمد كه از دینْ بیرون می شوند، چنان كه تیر از كمان بیرون می رود.هریك از شما به پیكان تیر می نگرد؛ ولی چیزی نمی یابد.به بالا می نگرد و [ باز هم ]چیزی نمی یابد، [ در حالی كه] از شكمبه و خون، گذر كرده است».

این روایت از نشانه های پیامبری او و از گزارش های تفصیلی او از غیب هاست.[12].









    1. تاریخ بغداد: 4447/340/8، تاریخ دمشق: 468/42 و ص 470، البدایة والنهایة: 306/7.
    2. مسند أبی یعلی: 515/269/1، تاریخ دمشق: 468/42، اُسد الغابة: 3789/108/4.
    3. الخصال: 171/145، علل الشرائع: 222، عیون أخبار الرضا: 241/61/2.
    4. دعائم الإسلام: 388/1، شرح الأخبار: 308/339/1، تاریخ دمشق: 469/42.
    5. مراد از شیطان رَدْهَه، حرقوص بن زهیر است كه «ذوالثدیه» لقب داشت و ردْهه، گودی ای است در كوه كه آب در آن جمع شود. م.
    6. نهج البلاغة: خطبه 192، غرر الحكم: 2790، عیون الحكم والمواعظ: 2397/109.
    7. الأمالی، طوسی: 1526/726، الملاحم والفتن: 320/222.
    8. تفسیر العیاشی: 25/78/2، مجمع البیان: 18/5، مناقب آل أبی طالب: 147/3.
    9. تفسیر القمّی: 283/1.
    10. فتح، آیه 10.
    11. جن، آیه 15.
    12. شرح نهج البلاغة: 182/13.